onsdag 25. mars 2009

Rasehunder og innavl.

Vi er kjempeglade for vi valgte Finsk Lapphund og vi bor i Norge.


PÅ NRK TV 3 i går kveld, så vi en utsendelse. fra England, om innavl på rasehunder, det var det værste vi har set og hørt på lenge, frygtelig grusom, det som kom frem der.

Var det noen av dere det så på det programmet???

Der tenket de kun på om hunden var flott å se på, skjønheten, hvordan de klarte å se det i alle de forkrøplete, syke og lidende hunder i flere forskjellige raser og størrelser, er helt uforståligt.
Der borte var det vist utstillig og avl, det kom i første rekke

Innavlen var så ekstrem f.eks.. mor og sønn, far og datter. Hannhunde det så ut som misfostre med dårlig hjerte, epilepsi. flat snute med pusteproblemer, for korte ben så bugen slepte på jorden, skjelettet helt ødelagt- ble brukt i avl. Tisper det måtte få valper ved kejsersnitt pga. kroppen var blitt helt feil, pga. for mye innavl.

Hunder det hylte og skrek av smerte pga. sykkdom og lidelser-

Dommere på utstilling var utdannet for å godkende og premiere disse hunde.

Jeg fikk vondt langt inn i sjælen.

Det var enkelte folk, der gjorde stort forsøk på å få endret på den loven, der borte.

Vi må ALDRIG komme dit hen, hvor "skjønheten" kommer først.

Sandelig godt loven om avl på rasehunder her i landet er streng---for det er den vel???
Siss vet mere om dette!!

Klart man er glad for å ha en hund det ser flott ut, men jeg synes hundens personlighet betyr mest og er avlet på friske hunder.

Første gang vi så Finsk Lapphund var på Kennel Fjelldronningen og det var vel Belle og Indy, det gjorde størst inntrykk på meg ,da og det hadde ikke noe med fargen å gjøre.
I dag betyr de alle 5 like mye, men på hver sin måte.

Ha en fin onsdags kveld.


6 kommentarer:

  1. Det programmet har jeg sett. Heldigvis har det gått på tv minst tre ganger siste mnd, så jeg håper ALLE har sett det snart og får opp øynene!

    SvarSlett
  2. Jeg har ikke sett det, og jeg er ikke helt sikker på om jeg har lyst (eller trenger det) heller. Det holder i bøtter og spann å lese det dere har skrevet.... Jeg blir så deppa av hva vi mennesker kan få oss til å (rettferdig)gjøre!!

    SvarSlett
  3. Jeg har sett det en gang på TV og 2 ganger på nettet. Jeg har vært i kontakt med NKK om noe relatert til denne dokumentaren, skal lage et blogginnlegg om det i helga tenkte jeg... Bare det at nettet har detti ut på brakka da, og tv, så det måå bli ordna i morgo...

    Man må huske at dette er en dokumentar som viser ekstremtilfellene da. Klart er det mye som må gjøres bedre i England OG i Norge også. Men denne dokumentaren er litt som å finne den feiteste personen i USA, også si "sååå ille er det". Jeg synes man skal virkelig ta det på alvor at noen har heelt feil fokus i sitt oppdrett, men synes det er viktig å ha et helhetlig og nyansert bilde, hva jeg mener med dette skal jeg utdype til helga:-) Har ikke tid nå, sitter med tentamen:-(

    Ang. Finsk Lapphund og innavl. Innavlen er mye større enn den kan virke ved første øyekast for oss her i Norge. Det er fordi Dogweb bare legger inn 3 generasjoner på en foreldrehund fra utlandet. Og fordi en del avlshunder kan ligge inne med både 2 og 3 registrerings nr, noe som fører til at de blir regnet som halvsøsken eller ikke i slekt med seg selv i det heletatt...

    Hvis man går tilbake til 70-tallet på stamtavlene, noe du ikke har mulighet på Norske Dogweb, du må inn på Koiranet(finske dogweb), finner man at innavlen er mye større enn den virker for oss i Norge. Et eksempel er pappaen til Toivo, han viser innavlsgrad 0% i dogweb, altså en utavlet hund, men den egentlige innavlsgraden er 7,48% og en hund forekommer 13 ganger, Peski Koira, dette er en klart linjeavlet hund, ikke utavlet. Dette er ikke noe problem i seg selv, så lenge Norske oppdrettere er klar over at det er slik. Dette var ikke et skrekk eksempel, innavlsgrad mellom 4 og 8 kanskje 12 er ikke uvanlig om du ser på den komplette stamtavlen...

    Dette ble en i overkant lang kommentar:-)

    SvarSlett
  4. Inger, jeg har sett det. Er det ikke grusomt. Jeg ble både forbannet og lei meg når jeg så det. Nå venter jeg spent på innlegget til Christian.

    Vi skal være glad for vi har valgt en frisk rase.

    SvarSlett
  5. Hallo!!! Har dere kommet dere igjen etter helgas anstrengelser???

    SvarSlett
  6. Ja, Inger. Var dere like slitene som oss? Har tatt en dag å komme seg på.

    SvarSlett